2. plass i ny klasse

På en strålende og skyfri løpsdag, gikk årets Rally Lillehammer av stabelen. 61 startende biler hvorav 39 kom til mål. Vi var en av dem, og endte på en 2. plass i klassen og fikk dermed en 17. plass totalt, noe vi er helt fornøyd med.

Denne gangen ble det start i en annen klasse, da det er noe som ikke fungerer helt med luftinntaket på Peugeoten, og dette rakk vi ikke å få ferdig til Lillehammer. Derfor startet vi med åpent filter i klasse A7, for dette er ikke lov i N3.

Vi dro oppover til Lillehammer ved fredag ettermiddag, og da vi ankom Lillehammer bar det rett på teknisk kontroll. Men, teknisk åpnet ikke før kl. 18, så vi lastet av bilen, og stilte oss i kø. Jeg ble stående igjen med bilen og fylte ut teknisk skjema, mens de andre parkerte hengeren på hengerparkeringen og reiste og sjekket inn på overnattingsstedet.

Teknisk kontroll gikk prikkfritt, og vi fikk ingen mangler og vi fortsatte opp til innsjekk i Håkonshall og videre til hytta vi hadde leid.

Lørdag morgen startet tidlig med gjennomkjøring fra kl. 7. Vi skulle kjøre 3 SS’er fram til 9.30 og den siste SS fra 9.30 til 10.
Vi kjører ikke på arrangør-noter, så derfor skrev vi noter, dvs at føreren sier notene og kartleser skriver på første turen. På andre turen, leser kartleseren notene, og føreren gjør eventuelle korreksjoner.
Gjennomkjøringen ble ferdig i god tid, og vi dro ned på overnattingen for å sjekke ut. Vi kjørte alt bort i startdepoet, der rallybil og servicebilen sto.

Rallyet hadde prestart ved Håkonshall, med offisiell start i Lillehammer sentrum. Vi åpnet pent på SS 1 med kalde dekk, for å føle oss fram på Lillehammerasfalten, og vi fikk en dårlig tid på prøven. Men grei tid i forhold til at det var lenge siden Glenn hadde kjørt asfaltløp og at vi hadde kalde dekk som gir mindre feste.

På SS 2 ble det lite konsentrasjon grunnet dårlig tidskontrollmannskap, som hadde tenkt å gi alle bilene tidstillegg på grunn av en forsinkelse. Etter mye klaging fra deltagere, kom en fra løpsledelsen og ga mannskapet opplærling, og tiden ble rettet opp.
Alt fungerte bedre utover dagen, og vi endte til slutt på en 2. plass i klassen og 17. plass totalt.

Vi var nesten fornøyd med innsatsen, det vil si Glenn syns alt var perfekt, men jeg var kanskje ikke helt fornøyd med innsatsen min. Men siden Glenn sier at alt fungerte 100% så er det ingen grunn til å klage!

Mitt neste løp er Rally Trøndelag den 17. juni, da skal jeg igjen lese for Anders P. Andersen i hans Peugeot 206 XS, vi sees da.

Anders