Som vinner av NMKs utviklingsstøtte for kartlesere, var jeg så heldig å få et møte med Phil Mills. Forrige uke var han i Sverige i forbindelse med den svenske VM-runden i rally, Swedish Rally 2008. Og som en av verdens beste kartlesere, er han et virkelig forbilde for meg som kartleser. Phils første rally var allerede i 1983 og han debuterte i WRC i 1994. Han har vært kartleser for Petter siden 1999, og ble verdensmester sammen med Petter i 2003.
Og det var en smilende fornøyd Phil som tok meg i mot på et hotell i Karlstad mandag ettermiddag. Jeg hadde på forhånd skrevet ned ting jeg skulle spørre ham om, for når man først sitter der, er det fort gjort å bli litt perplex, og glemme hva man skal si.
Etter litt småprating og utspørring, fikk jeg anledning til å vise ham mine egne noter fra et tidligere rally, og han syntes de så flotte ut og at jeg hadde gjort en god jobb med dem. Vi snakket litt om noteskriving og jeg fikk se hans noter. Han forklarte meg hvordan han jobbet i tiden før og under et rally og jeg fortalte om mine rutiner. Litt råd og tips fikk jeg også, med tanke på forberedelser til løp. Og la oss si det slik, at jeg skjønner at han er profesjonell kartleser, det er hvertfall sikkert. Perfeksjonist, tror jeg man kan kalle ham.
Så satte vi oss i gjennomkjøringsbilen han og Petter bruker. En fullspekket Subaru rallybil. Og i de neste 90 minuttene på vei til Torsby for å møte Petter, fikk jeg flere tips med på veien. Hvordan de gjør ting i bilen under rally, tips om roadbøker, triptellere og masse mer. Jeg ble dessuten invitert til Subaru-teltet på lørdagens siste service, noe jeg satte stor pris på. Der fikk jeg sjansen til å se det hele fra innsiden for en gangs skyld.
Alt i alt må jeg vel si at det har vært en opplevelse. Å få møte en av verdens beste kartlesere på tomannshånd er ikke hverdagskost for meg. Jeg ble veldig positivt overrasket over Phil, som med stor glede møtte meg på hotellet. Jeg satte virkelig pris på at han hadde tid til meg, midt i forberedelsene til VM-runden.
Jeg vil også takke NMKs Rallykomite, som gjorde dette mulig.
Anders