3. plass på Hadeland

Etter en lang rally-pause, skulle endelig Even ut å kjøre litt igjen. Denne gang skulle Skodaen prøves på vinterføre, og spenningen var skikkelig høy før helgen, siden han og Glenn ikke fikk kjørt Sigdal for to uker siden.

– Vi trodde vi hadde full kontroll på alt, og det var bare igjen å bytte bremser bak, men dette skulle by på store problemer, forteller Even. Da vi kjørte for å parkere bilen etter teknisk på fredag, ble plutselig bremsene bak helt borte.

Guttene fikk lov å låne verkstedet til Kollevold, og reiste dit etter at de var ferdige med gjennomkjøringen. De jobbet på spreng med å få bilen ferdig, og endte med å bytte mesteparten av bremsedelene bak, og bilen ble testet kl. 02.00 natt til lørdag, og da var bremsene endelig i orden.

Så etter lite søvn, ble ikke spenningen noe mindre før start, og Glenn var rimelig spent på hvordan det skulle bli å lese noter, og ikke bare få dem opplest, men de gledet seg skikkelig.

– Da vi kom til ss1 fikk vi en deltager melding om at det var 15 cm nysnø på veien, noe som førte til vanskelige kjøreforhold, sier Even, og ikke minst for dem som startet før oss.
Vi hadde også store problemer med dugg på de to første etappene, i tillegg til en bil som ikke tålte full gass, og en intercom som streiket et par ganger på ss2.

Men de kom seg til første service, og der fikk serviceguttene fikset duggproblemet, og det bar ut på to nye etapper.

– Bilen ville fortsatt ikke gå skikkelig, og vi kunne ikke kjøre med gassen i bånn, da bilen bare gikk på tre sylindere, sier Even. Dette gjorde at vi tapte masse tid, på alle rette strekker hvor man kan holde full gass.

Men de fortsatte så godt de kunne, og ble mer og mer samstemte på notene, og så begynte det å bli skikelig gøy.

Etter siste service var det en kort publikumsprøve, og her var det masse folk, til tross for et forferdelig snøvær.

De sladdet og koste seg, og etter denne sjette etappen, skulle de to av dagens første etapper kjøres en gang til, men ss7 ble strøket grunnet sikkerhet og dårlig føre.

Så var det ss8 på Sagvollen, og den gledet de seg til.
– På grunn av forsinkelser før start på siste etappen, da brøytebilen kjørte av veien, ble det raskt mørkt, og vi hadde ikke lyktepod med oss. Men intercomen som kuttet underveis, var et større problem.

De gasset det de kunne, uten å kunne trå gassen i bånn.
– Vi tok innpå bilen foran med 30 sekunder og var dermed bare 5 sekunder unna 2. plassen i klassen, noe som burde vært en enkel sak med full motorkraft, men vi er storfornøyde med å kommet i mål med en forholdsvis hel bil, sier Even.

Og til ære for alle de som hadde tatt turen på skogen i snøværet, ble det litt publikumsvennlig kjøring, og ekvipasjen var til tider mye ute i brøytekantene. Nå trenger bilen sårt en overgang etter helgen, og fjærene bør nok også byttes til noen mykere, da det manglet litt traction.

Totalt sett er både Even og Glenn fornøyde, til tross for problemene de hadde. De slo både Selmer og Grøndal i samme klasse, selv om de hadde mye værre føre med sine lave startnummer.

– Nå er det bare å se fremover, og håpe været er bedre neste gang vi skal kjøre, avslutter en fornøyd Even.