Even og Anders seiret i ny bil

Uten å ha testet bilen på forhånd, var det to spente gutter som stilte med nyinnkjøpt Ford Fiesta Super 1600 til start i Rally Lillehammer i helgen. Og til tross for litt trøbbel underveis, holdt det til klasseseier.

I helgen ble det kjørt to løp, først Rally Lillehammer på lørdag, deretter Grindalsmoen sprintrally på søndag. Noe håp om topp-plassering hadde ikke Even på forhånd, han så dette som testing og innkjøring av bilen. Even hadde med seg sin faste kartleser Anders, som forøvrig er storfornøyd med den nye bilen.

– På første fartsprøven klarte jeg å kvele motoren da starten gikk, så vi tapte verdifull tid allerede på starten av første prøve. Og slutten av prøven var grus, så der tok vi ingen sjanser, men kjørte bare pent til mål, forteller Even.

Utover dagen tro de mer og mer på gassen og klatret etter hvert opp til klasseseier, noe de er storfornøyde med, siden de ikke har hadde noen forhåpninger om god plassering etter å ha hatt bilen så kort tid.
Og litt flaks hadde Even og Anders også. På femte fartsprøven, inne på Hovemoen militærområde, så det nesten ut til at bilen måtte tilbake til Lyseng billakkering for retting og lakk, men for en gangs skyld hadde de flaks og klarte med millimeters klaring å unngå en stabel med traktordekk som var satt opp som sjikane.
– Fortsatt er bilen ny for meg, og det er veldig uvant å sitte så lavt i bilen, forklarer Even. Derfor er det vanskelig å kutte svinger og passere trange sjikaner, men med mer kjøretrening venner jeg meg til dette også, fortsetter han.

Til start i Lillehammer stilte også Glenn med sin kartleser Tom Andre. De kjørte inn til en annenplass i klassen i sin Peugeut 306.
– Ting fungerte fint, men noen småfeil og snurringer gjorde at vi tapte tid, sier Glenn.

Grindalsmoen rallysprint gikk på industriområdet rett utenfor Elverum, her var det Torgeir Hansen som fikk være med, siden man i dette løpet kan kjøre uten noter. Og etter klasseseier dagen før, skulle det ikke slappes av på gassen. Men alt gikk ikke helt etter planen, og ved målgang på første etappen takket clutchen for seg, og gjorde det vanskelig å kjøre i gang bilen.
De prøvde så godt de kunne og var bare noen fattige sekunder bak førsteplassen før siste etappen, men så kvelte Moan først motoren i starten også får de problemer med bakbremsene, og måtte stoppe og tapte verdifull tid, og dermed også muligheten til å kjempe om seier.
– Dette med clutch og bremser får vi ta som brukerfeil fra min side, siden bilen er ny, sier Even. Vi får bare rette det opp til neste gang, så vi slipper de samme problemene.

Det ble en tilslutt en fjerdeplass, noe Even ikke er førnøyd med, men han har fått verdifull kjøretrening, justert litt på bilen, så han forhåpentlig kommer sterkere tilbake ved neste anledning.

Også i Elverum stilte Glenn til start, her med sin datter Hanne (13) i kartleserstolen. Hanne hadde gledet seg siden hun var med på samme løpet i fjor, så skuffelsen var derfor meget stor da de måtte bryte halveis på første etappen med elektriske problemer.
– Synd at det skjedde, men likevel bra det skjedde nå og ikke på første fartsprøven i Rally Bohemia, sier en skuffet Glenn.

Glenn og Tom Andre skal kjøre EM-runden i Tsjekkia 15.-17. juni. Dette er et rent asfaltrally med ca. 30 mil fartsetapper, og det er tredje året Glenn deltar.