Ny rallybil er innkjøpt

I helgen ble det kjøpt inn en ny rallybil i teamet, og det snakkes her om en Peugeot 306 GTI gr. N. Bilen er bygget i Danmark og er også hentet derfra.

Glenn bestemte seg for å kjøpe denne bilen etter en del kommunikasjon med eieren. Det var bare turen ned til Danmark som sto igjen, så da var det bare å finne den billigste og raskeste turen nedover. Grunnet tidsproblemer, ble det bestemt at bilen måtte sees på allerede søndag som var.

Siden både Even og Glenn skulle kjøre Bjerkesprinten, var alternativet med båt utenfor rekkevidde. De ville aldri klare å rekke båten fra Oslo, da Bjerkesprinten ikke var ferdig før etter denne hadde gått.
Da var det bare å booke en tur med båten fra Kristiansand klokken 08.15 på søndag morgen, og gutta måtte reise fra Hønefoss ca. klokken 01.00 for å ha litt god tid. Bilhengeren ble med nedover til Kristiansand, og ble parkert der for å spare litt på utgiftene i forbindelse med båtturen.
Eieren av bilen hadde bekreftet at han kunne kjøre denne på henger opp til Hirtshals, om det ble noe kjøp.

Vel fremme i Kristiansand, var det ikke lenge å vente før de kom seg på båten. Det eneste gutta tenkte på var å gå rett til den forhåndsbestilte lugaren, for å la øynene hvile noen timer. Båten tok bare 4,5 time over, men litt søvn ble det uansett.

Litt mindre slitne og litt mindre trøtte var de da de kjørte av båten i Hirtshals klokken 12.45 søndag. Derfra var det ca. 20 mil (2 timer) ned til stedet der bilen var, og det var bare å legge seg ut på motorveien og kjøre det den stakkars Transporteren klarte.

Vel fremme hos bilselgeren, var det to gutter (de ble barn på dette stadiet) som skulle se på bil på ordentlig nært hold. Førsteinntrykket var som forventet, og de fikk bekreftet at eieren hadde vært meget ærlig under de innledende samtalene han og Glenn hadde hatt.
Bilen var veldig ryddig og pen, med alle de rette delene. Papirene var satt ordentlig på plass i plastlommer og befant seg i en godt merket perm sammen med sertifiseringen av buret, m.m.
Så var gutta klare til å starte opp bilen, og ta en liten rusletur uppover veien forbi huset der den sto. Da var det ikke lenger noe tvil, den bilen måtte bare kjøpes. (Mer info om bilen finner du under «Om Teamet» og «Bilene» i menyen.)

Så var det bare å lesse inn alle reservedelene, samt 41 dekk og 27 felger, inn i Transporteren. Det var ikke mye mer deler som hadde fått plass i denne bilen, før de måtte tenkt på en annen måte ang. deler. Men, alt fikk plass og bilen ble satt på hengeren. Så satte de nesen mot Hirtshals igjen, med en god følelse av at en ny rallybil var på vei til Norge.

Båten fra Hirtshals skulle ikke gå før klokken 01.15, så gutta hadde tid i massevis. De følte vel at det var noen av årets lengste timer de satt der på kaia i Hirtshals. Nesten 6 timer måtte de vente før de fikk kjøre på båten. Sove mens de ventet? I en Transporter? Nei, tror ikke det!

Vel om bord på båten, var det nok en gang bare en ting som sto på programmet, og det var sengen. Mye vind denne natten gjorde at det var mye bølger, som igjen ga mye bråk på båten. De våknet flere ganger av at det smalt høyt og hardt i båten, og det hørtes nesten ut som båten kjørte på grunn. Men godt sovehjerte og store bølger gir god søvn. 🙂

Omtrent 1 time før de var fremme i Kristiansand (med andre ord klokken 06.00), måtte gutta opp for å handle noe småtteri i Taxfree-butikken. Det ble også tid til en rask frokost før de måtte ned på bildekk og kjøre bilene i land.
Så var det bare for Glenn å kjøre til Tollvesenet og ordne med papirene der, mens Even hentet bilhengeren. Da alt var klart (alt gikk problemfritt), var det bare å sette nesen hjemover.

Etter nok en del timer i bilen, var de endelig i Hønefoss, og klokken var blitt ca. 13.00. Bilen ble kjørt inn i garasjen, og alle delene ble stablet godt på plass.

I dag hadde Glenn avtale med Jensen i NBF for å ordne en «proforma» vognlisens, slik at bilen kan innføres uten engangsavgift. Så bilen ble kjørt på hengeren inn til Oslo og NBF. Vognlisens viste seg å være en enkel sak, og Jensen var meget behjelplig med oppgaven.

Nå gjenstår det bare å betale MVA, og vise bilen på Biltilsynet (eller hva det heter nå i disse dager), samt å ordne med årskontrollen.

Bilen antas å være ferdig registret med vognlisens i løpet av uken.